رواية مراسيل الفصل الثاني بقلم رودي عبر مدونة كلام كتب
رواية مراسيل الفصل الثاني
بعد ساعتين..
ساره(بدموع): اسيل.. الحقينى..
اسيل(بغضه):فى أى خضتينى..
ساره:يوسف..
اسيل:ماله...
*ف اللحظه ده مامت اسيل دخلت..
ناديه:اجهزوا بقى عشان معزومين بالليل عند يوسف..
اسيل(بغمزه ل ساره):يوووسف...امم
ناديه:مامته عزمتنا ع العشا اجهزوا..
*ناديه طلعت....
اسيل(بحماس):و انا ال قولت انك وقعتى بالكلام قدامه...احكيلى بقى ال حصل بالتفصيل...
ساره(وشها احمر و بتضحك):ب بس بقى
اسيل:اوووه بقينا نكسف...
سارة:انا طالعة أجهز... (بفرحه)
اسيل:هههه
*روحنا ع المغرب عندهم...
اميره(أخت يوسف):اتفضلوا..
رحاب(مامت يوسف):يعنى محدش يشوفك ي ست ناديه غير كل فين و فين...
ناديه:و احنا لو منسألش متسألوش!!
*يوسف طلع من المطبخ ف اللحظه ده..
يوسف:هدوقوا أكل عمركوا ف حياتكو م اكلتوه
اسيل:اممم الشيف يوسف طبخ اى بقى هههه
ساره(بضحك):انت ال طابخ!!اهااا ي بطنى ههه
اميره:ههههه عشان تعرف أن مش انا لوحدى ال خايفه...
يوسف:عيب عليكوا هتنبهور
اسيل:متخافوش ي جماعه حافظة رقم الإسعاف ههههه
*جرس الباب..
يوسف:ده اكيد بدر ثوانى افتحله..
*يوسف فتح ل بدر و بعد ترحاب و يوسف عرفه ع ناديه و رحاب..
اسيل(بكتم ضحك):دكتور بدر
بدر:ال بيتكلم من تحت ظرسه
اسيل:انت لسه فاكر...قلبك اسود اوى..
ساره و يوسف:هههههه
ناديه:يلا ي بنات نجهز السفرة...
*حطوا ال الأكل ع السفرة و غسلوا ايدهم عشان كرونا..و جهزوا الكراسي و ناديه و رحاب قعدوا جمب بعض...و اسيل قررت تقعد ساره قدام يوسف يكش يتلحلح و يكلم... بدر قعد جمب اميره و اسيل كانت جمب أميرة...
اسيل(بحزن):يعنى يارب لما اموت يقولوا ماتت و هى بتطفح..
الكل:هههههههه
*قرر بدر انة يبدأ يدوق...
بدر:اممممم لءه برااافووا صاحبى الفنان
اسيل:امم مش بطال
يوسف:ربنا يكون ف عونه ال هيدبس فيكى...
بدر(بهمس):ده انا امى دعيالى...
يوسف:اى!!!!
بدر:هااا لءه مفيش..
*خلصوا أكل و قاموا...
ساره:اعملكوا شاى!!
الكل:ياريت..
يوسف:استنى اوريكى مكان الشاى..و كمان عاوز قهوة تعدل المزاج هههه...
ناديه:انتى عارفه انى بحط ع الشاورمه فلفل!!
رحاب:لءه الصح منغير فلفل..
اميره:تعالوا نروح ف البلكونة عشان هيتعاركوا دلوقتى ههه
*راحوا البلكونة و جهزوا كوتشينه و دمنو..
نروح لل ف المطبخ...
يوسف(بهمس):كنتى جميله اوى النهاردة..
ساره(برتباك):ا اى!!
يوسف:هااا ولا حاجه...بقولك السكر هناك أهو..ع الرف...
ساره:فين مش شيفاه...
يوسف:اهوو...
ساره:فين...اه خلاص شوفته
*راحت تجيبوا و كان محطوط ع الرف عالى...فيني قررت تحط كرسى عشان تجيبه..
يوسف:طب استنى انا اطول منك..
ساره:لءه ناولنى بس الكرسى...
*يوسف اداها الكرسى...و هى وقفت عليه عشان تجيب السكر...و كالعاده الكراسي المصريه ضد الكسر ف الكرسى اتلخلخ و كانت هتقع...ف جه يوسف و سندها وهى بتقع لدرجه أنها كانت بين ضلوعه...و فضلت مسكا فيه حوالى خمس دقايق سلوموشن...
"و كأني من حقي، احضنك وسط الشوارع ، و كأني لما اقول بحبك ، كل واحد يبقي سامع. 💙🌻
*ساره خرجت من حضه و كانت مش عاوزة تطلع من بين ضلوعه اول مره تحس إحساس الأمان ده...
*يوسف خرج من شروده مكانش عاوز يخرجها من بين ضلوعه...حاسس أن ده ملكه هو و بس...
يوسف:انتى بخير!!
ساره:هااا اها القهوة فارت...ودى الشاى عقبال و اعملك واحده تانيه..
*يوسف طلع الشاى و راح البلكونه ل صحابه و كانت ساره خلصت القهوه..
اميره:يلااا نلعب..
يوسف:لءه انتى كفايه عليكى كده روحى ذاكرى
بدر:انتى ف سنة كام بقى..
اميره(بحزن مصطنع):3ث
بدر:عارفه انتى لو كبيره شويه كان زمانى جيت أتقدم ليكى هههه
اميره:ههههه تصبحوا ع خير...
اسيل(بهمس ل ساره):مالك
ساره:مفيش...
اسيل:تعالو نلعب شويه...
بدر:هنلعب اى!!
ساره(بتلقائيه):نلعب صراحة هه
يوسف:ههه حلو انا موافق...
*قعدوا يلفوا الازازه و جه دور ساره تسأل بدر..
ساره:تعال بقى ي دكتور انت ازاى انت و يوسف أصحاب و انت معيد و هو لسه بيدرس انتو مش نفس السن!!
بدر:هههه لءه نفس السن بس انا سافرت كملت تعليم بره ف كنت شاطر لدرجه انى كنت باخد 3سنين ف سنة واحده و ده ساعدنى اوى لما ارجع أتقبل ف الكليه بسرعه...
*ف الوقت دة كان يوسف بيشرب القهوه و سرح ف لحظه م كانت ساره ف حضنه..
"بين نظرتي لِ فنجاني ..وبين رشفة قهوتي
يبقى حديث بيننا لا يعرفه أحد ...
قلبي يتحدث ..وقهوتي دائما تصغي ..☕️🖤
*لفوا الازازه وجه دور بدر يسأل اسيل...
بدر:اى اكتر حلم نفسك يتحقق..
اسيل:أن الاتنين ال ف دماغى يتجوزوا
بدر(بنبرة عصبيه):انتى بتحبى!!!
اسيل(بغمز):امم اللعبه سؤال واحد بس ههه بس لءه الارتباط إحباط هههه
*لفوا الازازه وجع دور يوسف يسأل سارة...
يوسف:حبيتى قبل كده!!
ساره(بكثوف):مره و يارب يكون بيحبى زى م انا بحبه...
*يوسف افتكر انها بتحب حد تانى و اتعصب بس حاول ميبينش...يعنى هو عامل كل دة عشناها و طلعت بتحب حد تانى!!
* كملوا اليوم و يوسف بيحاول يبين انه تمم...و بدر استاذن و شكارهم ع اليوم الجميل ال قضاه معاهم...و بعدين ساره و اسيل قرروا يرحوا عشان الجامعة بكره...
اسيل:هنستناك بكره نروحوا سوا..
يوسف(بعصبيه):لءه رواحوا انتو انا هتاخر شويه...و اسأذنوا و مشوا...
ناديه دخلت البيت بس اسيل اخدت ساره عشان تسالها اى ال حصل بينهم...و ساره حكت ليها كل الحصل...و بعدين طلعت تنام...
تانى يوم...ف الجامعه...
*اليوم كان طويل و كان فى حاجات كتير واقفة مع ساره و اسيل...ف قرروا انهم هيخلوا يوسف ال يشرحهالهم...و بالصدفة لاقوا يوسف ف الكافيه...بس المصيبة...إنه كان قاعد مع بنت...و بيضحكوا...
اسيل:يوسف...
يوسف:اسيل...ازيك..
اسيل:كنت عاوزا... (مكملتش جملتها)
يوسف:تعالى اعرفك ب آسيا....خطيبنى...
*الجمله نزلت ع ساره زى الصاعقة...
"عندما فقدتك.. أدركت حينها معنى انا يموت انسان وهو ع قيد الحياة.."🌚💔
اسيل:بجد!!مبرووك...يلا ي ساره..
*طول الطريق اسيل بتحاول تطمن ساره و اخدتها ف حضنها عشان تطمنا...لحد م بطلت عياط إلى حدا ما...كانوا وصلوا البيت...
نحن لا نحتاج سوا كلمات داعمة و احتواء كى نتعايش مع من حولنا ، فقط نحتاج إلى طمأنينة..☄💙
ساره(بدموع مليا عنها) :معقول يكون محسش ولا مره بحبى ليه..معقول يكون مبيحسش للدرجاتى!!للدرجاتى انا وحشة ف نظره!!
اسيل:انتى احلى واحده ف الدنيا...هو ال خسران انتى الف واحد يتمناكى...
*ساره بطلت عياط و نامت ف حضن أسيل...و اسيل نامت جمبها..
"اختيارك الصحيح لصديق دربك سيجعلك بآمان طول حياتك"
*ساره صحت قبل اسيل و طلعت ف شقتها....بعدها بساعة اسيل صحت و قامت عملت ليها نسكافيه عشان تفوق و قررت تطلع البلكونة تقرأ روايه...
يوسف:روايه اى ده بقى
=.....
يوسف:زعلانه منى ف اى!!
اسيل(بعصبية):تصدق انك بجح اوى يعنى مش عارف ان البت بتحبك و كل شويه ترفض عريس عشان حضرتك تصدق هى ال غلطانه!!غلطانه عشان قررت تحب حمار مبيحسش زيك...قعدت تلمحلك انها بتحبك و ف الاخر رايح تخطب واحده اول مره تشوفها!!!و جى تسالنى زعلانه منك ف اى.....انا داخله اتخمد... (اسيل مستنتش منه رد و دخلت و قفلت البلكونه)
*يوسف قعد يهزق نفسه ع غبائه ازاى محسش ب حبها ازاى مفكرش غير ف نفسه...و مسك الفون و جاب البروفيل بتعها و شاف ف البايلوا لاقى مكتوب فيهy...و دخل بعتلها مسدج ع لينك صراحة...و ساره بالصدفه بتفتح المسدج...بس كانت الصدمه
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا