إعلان الهاتف

ابنتي ولكن بقلم ياسمين علي - الحلقة الثالث عشر "13"

الصفحة الرئيسية
الحلقة الثالث عشر "13" من رواية ابنتي ولكن للكاتبة الرائعة المتميزة "ياسمين علي"
  • لدخول إلى فهرس قراءة الرواية كاملة أضغط هنا
نتمنى لكم قراءة ممتعة على مدونة كلام كتب للقراءة والتحميل (PDF). 
 
رواية ابنتي ولكن بقلم ياسمين علي  

ملحوظة: للوصول أسرع إلى الرواية أكتب في جوجل (أسم الرواية + مدونة كلام كتب)

الحلقة الثالث عشر "13" - رواية ابنتي ولكن بقلم ياسمين علي

نادين واحمد وصلوا الفيلا .. نادين فتحت الباب
وعد : اخيرا شرفتي يازفته ..
نادين : دا بدل ماتشكريني
وعد : لينا بيت يلمنا ماشي ..
سيف : احمد انت بتعمل ايه هنا
احمد : انا كنت بوصل نادين

*سيف ووعد بصوا لبعض*
وعد : طيب مش يلا بينا بقا نروح
نادين : ماتيجوا نخرج كلنا نحتفل بمناسبة رجوعكم
وعد : حضرتك مش واخدة بالك من الفستان
نادين : طيب غيريي ونروح
وعد : لا علشان منتأخرش
نادين : مش هنتأخر .. يلا بقا
وعد : يابنتي اهدي بقا مش هينفع يوم تاني .. وعائشة انا اتاخرت عليها اوي
نادين : يسر معاها وبابا هناك متقلقيش
احمد : خلاص يانادين خليها يوم تاني
نادين : حاضر
وعد : لا والله بتسمعي الكلام من امتا
نادين : خلاص بقا ياوعد .. عديها .. يلا علشان نروح
وعد : قدامي ياختي

____________________________

○ تاني يوم ○

فرح : سيف عملت ايه امبارح مع وعد
سيف : اهلا بالمصيبة .. دانا اتهزقت امبارح بسببك
فرح : ماهو دا المتوقع المهم نهيتوا ع ايه
سيف : هنرجع
فرح : بجد .. دا أحلي خبر سمعتوا .. طب ومستنين ايه
سيف : وعد هتمهد لاونكل سالم الموضوع وكدا .. خليها تاخد وقتها بردك تفكر .. المهم عندي انها وافقت ترجع
فرح : متزعلهاش تاني بقا علشان مش هقف جنبك
سيف : مش هيحصل .. مش هكرر الموضوع تاني .. انا مصدقت انها وافقت .. هحطها ف عيني وف قلبي
فرح : ايوة بقا
كمال : صباح الخير ياولاد
فرح : صباح الخير يابابا ... ف خبر هيفرحك اوي
كمال : خيير
فرح : سيف هيرجع لوعد وهي وافقت
كمال : بجد ياسيف
سيف : ايوة يابابا كلمتها امبارح واتفقنا
كمال حضن سيف : الف مبروك يابني .. متتصورش انا فرحت ازاي بالخبر دا .. كأنه هم انزاح من ع قلبي والله
فرح : يارب ديم فرحتنا ولمتنا دي
سيف وكمال : ياررب

____________________________

*ف شركة سالم*

السكرتيرة : امجد بيه برا يافندم
سالم : خليه يدخل
امجد : ازيك ياسالم بيه
سالم : الحمدالله ياامجد يابني .. انت لسه مسافرتش
امجد : لا كان ف ايدي شوية شغل كدا كنت بخلصه .. وهسافر
سالم : طب توصل بالسلامة يابني
امجد : كنت عاوز حضرتك ف موضوع
سالم : خير ياامجد قول
امجد : انا كنت موجود ف حفلة بنت حضرتك .. وعد .. وبصراحة انا كنت حابب اطلبها منك
سالم : تطلب ايد بنتي وعد
امجد : هو في حاجة ياسالم بيه !
سالم : انت عندك علم ان وعد كانت متجوزة وعندها بنت
امجد : اممم هو انا مكنش عندي علم .. بس حتي لو كدا مش هيفرق معايا .. انا موافق ولسه عاوز اطلب ايدها
سالم : طب يابني انا هفاتحها ف الموضوع ولو وافقت ماشي
امجد : بس انا عاوز الموضوع ف اسرع وقت علشان مسافر الاسبوع الجاي ... وعاوزها تسافر معايا
سالم : هسألها وهرد عليك
امجد : تمام ياسالم بيه

_______________________________

نادين : مقولتليش بقا عملتوا ايه امبارح انتي وسيف
وعد : مش لما تقوليلي انتي الاول كنتي مع احمد بتعملوا ايه
نادين : مانا قولت امبارح انه كان بيوصلني
وعد : بجد بيوصلك بس
نادين : اه ياوعد ... وقوليلي بقا عملتي ايه مع سيف
وعد : مسحت بكرامته الارض
نادين : جدعة يابت وبعدين
وعد : سامحتوا
نادين : مهزقة يابت
وعد : ماتلمي لسانك دا
نادين: بهزار خلاص .. الحمدالله انكم رجعتوا .. هتعملي ايه مع بابا بقا ..
وعد : هحاول معاه وان شاءالله يوافق
نادين : ع فكرة دي حياتك ياوعد انتي تقرري
وعد : عارفة بس مش عاوزة بابا يزعل
نادين : مش هيزعل ان شاءالله
وعد : ان شاءالله

______________________________

نهلة : سيف انت صحيت
سيف : انا منمتش اصلا لسه هدخل انام
نهلة : طب استنا قبل ماانام تعالي .. ليك عندي حتة خبر بمليون جنية
سيف : خير
نهلة : تعرف سليمان الهواري
سيف : اه ماله
نهلة : فريدة بنته
سيف : مالها ؟
نهلة : ايه رايك فيها .. مناسبة جدا ليك وابوها مليونير
سيف : اه فريدة قمر مشاءالله .. بس للاسف جيتي متأخر
نهلة : تقصد ايه
سيف : اقصد اني انا ووعد هنرجع لبعض خلاص
نهلة : نععمم وعد تاني
سيف : اه تاني وتالت انا مبحبش غيرها وهرجعلها .. وياريت بقا تريحي نفسك انا خلاص قررت
نهلة : يعني دا اخر كلام عندك
سيف : بالظبط .. انا طالع انام بقا .. تصبحي ع خير
نهلة : ماشيي ياوعد

________________________________

*ف اوضة فرح*

نهلة : انتي بتلبسي وراحة ع فين
فرح : خارجة مع عمر
نهلة : مافيش خروج
*موبايل فرح رن*
فرح : طيب ياماما عمر وصل تحت سلام
نهلة شدتها من ايدها : انتي مسمعتيش .. انا قولت مافيش نزول
فرح : وانا بقا هنزل .. وعن اذنك

*نهلة نازلة وراها ... وعمر مستني فرح تحت*

نهلة : انت ايه الي جابك
عمر : انا جاي لفرح
نهلة : مافيش فرح خلاص ياحبيبي
فرح : انتي بتقولي ايه ..
نهلة : زي ماسمعتي كدا .. انا مش موافقة ع المهزلة دي .. واحد يتجوز خدامة وانتي تتجوزي دا .. مش هسمح بكدا
فرح بعصبية : وانا مخدتش موافقتك اصلا .. انا اللي اقرر مش انتي
عمر : فرح اهدي .. انا همشي دلوقتي ونبقا نتكلم بعدين .. بس انا مش هسيبك بردك مهما اتقال
فرح : استنا ياعمر انا جاية معاك ...
مشوا وهي واقفة متعصبة

_______________________________

*ف فيلا سالم*

سالم : فتحية.. فتحية
فتحية : تحت امرك ياسالم بيه
سالم : وعد ونادين فين
فتحية : ف اوضتهم
سالم : طب حضري الاكل
فتحية : حاضر يابيه

________________________________

نهلة : كريمةةة ياكريمة ... انتي يازفته ياللي اسمك كريمة
كريمة : نعم ياست هانم
نهلة : هتعملي اللي هقولك عليه بالحرف الواحد واياكي تقولي لحد ..
كريمة : خير يا ست هانم
نهلةة : تعالي ورايا

*دخلوا اوضة سيف.. وخدوا الموبايل .. واتصلوا ب وعد*

وعد : ايوة ياسيف
كريمة : انتي مين
وعد استغربت : مش دا موبايل سيف !!
كريمة: ايوة دا موبايل سيف
وعد : اومال انتي مين
كريمة : انا مراته ياحبيبتي ... ابعدي عن جوزي احسنلك ..
وعد مصدومة : جوزك ازاي
كريمة: زي ماسمعتي كدا متجوزين من ست شهور وبنحب بعض .. ابعدي عننا والا هخرب بيتك
*وعد قفلت السكة ف وشها*

كريمة : عملت اللي قولتي عليه ياهانم .. تؤمريني بحاجة تانية
نهلة : شاطرة ياكريمة عجبتيني .. بس اللي حصل دا لو حد عرف عنه حاجة هقطع عيشك
كريمة : مش هفتح بقي بكلمة
نهلة : ماشي روحي شوفي شغلك

_____________________________

فتحية : الاكل جاهز يابيه
سالم : ناديهم طب ينزلوا يأكلوا معايا
فتحية : حاضر يابيه

وعد نازلة مصدومة ومش مصدقة اللي سمعتوا وساكتة .. قعدوا يأكلوا
سالم : مبتأكليش ليه ياوعد
وعد : مش جعانة
سالم : طب انا كنت عاوز اتكلم معاكم ف موضوع
نادين : قول يابابا
سالم : في عريس جالي انهاردة
نادين : مرفوض انا مش عاوزه
سالم : مش ليكي
نادين : اومال لمين
سالم : لوعد
نادين : نعم ! دا مين
سالم : امجد .. شافها ف الحفلة وجه يطلب ايدها .. ولد مكافح وانا بثق فيه
نادين : بس دا بيسافر كتير واكيد هياخد وعد معاه
سالم : هو دا اللي هيحصل فعلا
نادين : واحنا لحقنا نشبع منها علشان تخليها تبعد عنا
سالم : والله غصب عني بس طلما حاجة ف مصلحتها ليه لا
نادين : لا يابابا مش هينفع ..
سالم : انتي مالك اختك هي اللي تقول رأيها
نادين : بصراحة كدا يابابا وعد هترجع لسيف
سالم : بس بلاش كلام فارغ .. سيف ايه المستهتر دا استحالة اديلو بنتي
نادين : بس وعد موافقة انها ترجعلوا ودي حياتها هي وفيه بينهم بنت بلاش تتبهدل ف النص يابابا علشان خاطري وافق
سالم : اللي هتقولو وعد انا هوافق عليه
نادين : ردي ياوعد ع بابا .. انتي ساكتة ليه قوليلوا انك عاوزة سيف
وعد : انا موافقة ع العريس يابابا ..
نادين : انتي بتقولي ايه انتي اتجنيتي .. وسيف
وعد : زي ماسمعتي مافيش حاجة اسمها سيف خلاص .. ولو جه هنا يطرد مفهوم .. وطلعت ع اوضتها
نادين : انا مش مصدقة .. دي لسه كانت موافقة .. هو ايه اللي حصل
سالم : اختك قررت خلاص اخرجي انتي منها

_____________________________

ف اوضة سيف

نهلة : واو بتلبس ومتشيك ع فين كدا
سيف : رايح لبنتي هشوفها وبالمرة هتكلم مع اونكل سالم ف موضوع رجوعي انا ووعد
نهلة : طب ياحبيبي ربنا معاك .. ابقي طمني عملت ايه
سيف : ماشي ياقلبي .. يلا انا نازل بقا
نهلة : مع السلامة .. مع الف سلامة

___________________________

*سيف راح فيلا سالم*

سالم : انت ايه اللي جابك
سيف : اونكل سالم .. كويس انك هنا .. كنت عاوز اتكلم معاك
سالم : مافيش كلام بينا
سيف : انا عارف ان حضرتك زعلان مني .. حقك عليا .. انا كنت عاوز اقولك اني انا ووعد هنرجع
سالم : وعد هتتجوز الاسبوع الجاي ان شاءالله وهتسافر هي وعائشة .. ياريت بقا تطلع من حياتها
سيف : انت بتقول ايييه .. استحالة دا يحصل .. انا ووعد اتفقنا خلاص ..
سالم : وعد بنفسها وافقت ع العريس
سيف : دا استحالة هي فيين .. يااوعد
سالم : متعليش صوتك ف بيتييي انت فاهم .. واطلع براا
سيف : مش هطلع غير لما افهمم منها ..
وعد : انت ايه اللي جابك هنا
سيف : ايه اللي بتقوليه دا ياوعد .. احنا اتفقنا امبارح اننا هنرجع وانتي هتديني فرصة تانية
وعد : وقولتلك لو ضاعت لا هتشوفني ولا هتشوف بنتك وضاعت
سيف : ضاعت ازاي انا مش فاهم حاجة
وعد : انت بتمثل ع مين .. ايه البجاحة اللي فيك ديي .. وع كدا انت جاي منين بقا .. من عند مراتك صح
سيف : انتي بتقولي ايه انا مش فاهم
وعد : انت انسان كداب وخاين .. انا مكرهتش حد قدك .. اطلع برا ومش عاوزة اشوف وشك تاني .. وبنتك مش هتشوفها ف حياتك كلها .. وهتجوز وهسافر وهنساك ..
سيف بعصبية : مش هسمحلك انتي فاهمة انتي مش هتتجوزي حد غيريي
وعد : بابا لوسمحت خرجوا برا مش عاوزة اشوف وشه

سالم : اطلع برا انا عامل احترام للعشرة اللي بيني وبين ابوك بس لو مطلعتش بالذوق هطلبلك البوليس

سيف : وعد استني انا لازم افهم .. انتي ليه عملتي كدا .. انا معملتش حاجة
وعد : انا بكرهك ياسيف بكرهك .. وطلعت اوضتها تعيط
نادين : لييه عملتي كدا معاه .. لما انتي بتحبيه ليه بتعذبي نفسك
وعد بعياط : متقوليشش بحبه انا بكرهه
نادين : طيب اهدي بس متعمليش كدا ف نفسك

____________________________

《 سيف مشي وهو مش فاهم ايه حصل ومش فاهم كلامها معناه ايه .. فتح موبايله وع الحظ موبايله بيسجل المكالمات وسمع مكالمة وعد وكريمة الشغالة 》
____________________________________

*ف فيلا كمال*

سيف بعصبية :كرررررريمة ...
كريمة : تحت امرك يا..... جابها من شعرها
سيف : ايه اللي انتي عملتيه داااا ... دانا مش هرحمك ... عملتيي كدا ليييه
كريمة بعياط : والله ياسيف بيه مش انا .. دي الست نهلة هي اللي طلبت مني كدا والله يابيه غصب عني

*سيف اتصدم وسابها*

نهلة : ايه الصوت دا في ايه .. سيف انت ايه اللي رجعك
سيف دموعه نزلت : انتي اللي عملتي كدا
نهلة : عملت ايه .. انا معرفش حاجة
سيف بعصبية : ضيعتيها مني تاني ليييه ... انا عملتلك ايييه بتعملي معايا كدا لييه ... حررام عليكي ... دانا مصدقت صلحت اللي عملتوا ضيعتيها مني تااني .. انتي بتفرحي بحرقة قلوبنا .. انتي ازاي ام ...
نهلة : اهدا ياسيف هفهمك ... وعد مش هتنفعلك
سيف : مش عاااوز اسمع منكك حاجة
*فرح داخلة الفيلا*
فرح : ف ايه صوتكم عالي ليه ... مالك ياسيف

سيف : انتي السبب ف كل حاجة وحشة بتحصلنا .. من صغرنا وانتي رامينا ولا سألة فينا .. كل همك الفلوس وبس .. كنت دايما اقول معلش استحمل دي مهما كان امك .. مينفعش تعاملها وحش ... بس مافيش فايدة فيكي ... دايما الحاجة اللي نحبها تبعديها عننا ... خلتيني اخسر مراتي وبنتي مرة ندمت عليها ولما رجعتها ... ضيعتيها مني تاني ...
فرح : ايه الي بتقولو دا حصل اييه
سيف : من اللحظة دي انتي موتي بنسبالي

فرح : سيف .. سيف رايح فيين .. هو ايه اللي حصل انتي عملتي ايه تانيييي

_____________________________

《سيف ركب العربية و سايق وهو منهار ...وبيفتكر كل اللحظات اللي بينه وبين وعد ويعيط ...سيف :ضاعت مني خلاااص ضاعتت وبيسوق وهو مش شايف .. عربية نقل جاية عكسه خبطته 》

____________________________

*ف اوضة وعد*
نادين دخلت : وعد الحققي سيف عمل حادثة وف المستشفي
وعد : ايييه

___________________________
*ف المستشفي*

كمال وفرح وعمر ونهلة واحمد واقفين مستنين الدكتور خرج ..
كمال : طمني يادكتور ابني عامل ايه
الدكتور : مش عارف اقولك ايه بس الحادثة كانت جامدة و ابن حضرتك دخل ف غيبوبة وحاليا بين الحيا والموت .. ادعولو
نهلة : ابنييي
فرح بصتلها : ابنك !! بأمرت ايه فهميني
كمال : مش وقته يابنتي الكلام دا
فرح : لا وقته .. انتي بتعملي ايه هناا .. انتي السبب ف اللي وصله دا ..
*وعد ونادين وصلوا *
فرح : ضيعتي منه وعد مرتين انتي السبب ف كل حاجة .. انتي ازاي ليكي عين تيجي هنا .. سيف هيموت بسببك
عمر : اهدي يافرح
فرح : مش ههدا ... اللي عملتوا فينا مش شوية ..ها مبسوطة دلوقتيي .. ايه رايك ف مصلحتنا اللي كنتي خايفة عليها ... كان هيحصل ايه لو سبتينا نختار .. ع الاقل كنتي هتشوفينا مبسوطين .. مكنش سيف وصل للي وصلوا دا ... حراام عليكي بجد ... انتي مش بس ضيعتي منه مراته وبنته .. انتي ضيعتي هو كمان .. لو سيف حصله حاجة مش هسامحك انتي فاهمة مش هسامحك

《نهلة مصدومة من الكلام والكل بصصلها باحتقار وبلوم ع اللي عملتوا ف سيف .. طلعت تجري وهي منهارة 》

كمال حضن فرح : خلاص يافرح مشيت متزعليش
فرح بتعيط : ليه عملت كدا ضيعتنا يابابا .. وضيعت سيف وضيعت كل حاجة .. ليه
كمال : كل حاجة هترجع يافرح .. اخوكي مش هيسبنا مش هنهون عليه اكيد

*وعد واقفة بتعيط*
نادين : ان شاءالله هيكون كويس ياوعد
وعد : انا ظلمتو يانادين .. لو حصله حاجة هبقا انا السبب
نادين : لا ياوعد انتي مالكيش زنب .. امه هي السبب حسبي الله ونعم الوكيل فيها
وعد : ياارب رجعهوليي

الدكتور : للاسف مقدرناش نعمل حاجة .. شدوا حيلكم
وعد : سيييييف لاا
  • قراءة الرابعة عشر والاخيرة من رواية ابنتي ولكن بقلم ياسمين علي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent